Dansk Supermarkeds guldæg ligger i Polen
Hvis A. P. Møller-Mærsk beslutter sig for at sælge Dansk Supermarked vil interessen formentlig samle sig om de polske butikker. Sådan lyder vurderingen fra Retail Institute Scandinavia.
Dansk detailhandel er under pres, og potentialet for mere vækst og indtjening er meget lille, vurderer Bahr.
Undtagelsen er dog discountkæden Netto.
- Netto er Dansk Supermarkeds største aktiv. Især Netto i Tyskland og Polen, hvor detailhandlen udvikler sig, og hvor en international kæde med et opkøb kunne få fodfæste i disse lande, siger Henning Bahr.
- For en køber er det fremtidige indtjeningspotentiale afgørende, og det er stort i Polen. Derfor tror jeg først og fremmest, der vil være interesse for at købe de polske Netto-butikker, siger Henning Bahr.
- Så er spørgsmålet, om en køber ville tage Netto i Danmark og Sverige med på slæb, tilføjer han.